Värit vaikuttavat meihin monella tapaa. Tietyt värit saattavat rauhoittaa, kiihdyttää, lisätä ostohalukkuuttamme, jopa kasvattaa ruokahaluamme – usein vielä tiedostamattamme.

Olen työni tiimoilta joutunut miettimään värien signaaleja. Mitkä värit tai väriyhdistelmät antavat ylellisen vaikutelman, mitkä edullisen? Voivatko ylipäänsä pelkät värit olla ratkaiseva tekijä vai onko lisäedellytyksenä vielä esineen materiaali tai muoto, joita yhdistelemällä esine saa edullisen taikka ylellisen ilmeen.

IMG_0335

Kuva on värejä rakastavan Nest Factoryn omistajan Traceyn asunnosta. Nest Factorylta löytyy sisustustavaroita laaja valikoima, paljon herkkuja etenkin väri-ihmisille.

Me koemme jotkut värit piristäviksi, toiset latistaviksi ja sitten on vielä sukupuolisidonnaisesti miellettyjä värejä. Tyttöjen väreiksi mielletään punainen, poikien sininen. Näin ei ole kuitenkaan ollut aina (Lue Miksi pinkistä tuli tyttöjen väri? -artikkeli täältä). Pandakaan ei ole aina poika, vaikka on väreiltään musta-valkoinen. Näin kuulin kuitenkin jonkun lapsen hiljattain ajattelevan. Itse asiassa mm. uroslinnuthan ovat usein värikkäämpiä kuin naaraat.

Väreistä ja niiden vaikutuksesta esim. ihmisen kulutuskäyttäytymiseen on tehty lukuisia tutkimuksia. Joidenkin tutkimusten mukaan musta mielletään usein kehittyneeksi ja hienostuneeksi väriksi. Viininpunainen muistuttaa meitä hienostuneisuuden lisäksi vielä rikkaudesta. Punainen saa meidän jarrut päälle ja toisaalta se saa meidät toimimaan kiireisesti, kuin hädän alla, kun taas vaaleanpunainen saa lihaksemme rentoutumaan. Sininen saa puolestaan ihmiset kokemaan olonsa turvalliseksi, keltainen lisää ruokahalua. Ruskea herättää mielikuvan luksuksesta, kun taas oranssi luo mielikuvan edullisuudesta. Ekologisuus tulee mieleen vihreästävalkoinen taas rauhoittaa ja kuvastaa puhtautta.

Anda Traden kankaiden väriloistoa.

Mutta miten näitä värejä sitten yhdistellään halutun vaikutuksen saamiseksi? Vaikka kodin sisustamisessa menenkin pitkälti intuitiolla, minusta on aina kiva tietää säännöt ja värien mahdolliset vaikutukset. Liiketiloissa niillä onkin jo suuri merkityksensä. Ei varmasti ole sattumaa, että pikaruokaravintolat on sisustettu niillä väreillä kuin ne ovat. Näiden ravintoloiden käyttämien värien täytyy saada meidän ruokahalumme syttymään, mutta värit eivät saa vaikuttaa meihin liian rentouttavasti. Pikaruokaravintolayrittäjä ei halua, että ravintolaan jäädään viihtymään liian pitkäksi aikaa.