Myyntistailaus ja sisustusmaiset myyntikuvat tulivat jäädäkseen

Olen myynyt kuluneen vuoden aikana lukuisia asuntoja. Useimmat kohteistani eivät ole tarvinneet  varsinaista stailausta. Kaikissa on kuitenkin jotain ”piilotettu” kaapin kätköihin tai tuotu jotain ”rekvisiittaa” mukana.

Tyhjän asunnon myynti voi olla haastavampaa, sillä harva ostaja on alan ammattilainen tai sisustusasioihin vihkiytynyt maallikko, joka ymmärtää tyhjän tilan mittasuhteet.

Myyntistailauksen avulla tyhjästä tilasta saadaan esille sen oikeat mittasuhteet. Etenkin haastavien asuntopohjien kanssa asiakkaan mielikuvitus saattaa loppua ennen kuin asuntoa on päästy edes mielessä sisustamaan eteistä pitemmälle.

Tyyppiesimerkki voisi olla ullakkohuoneisto, jonka viistokatot aiheuttavat ostajaehdokkaille harmaita hiuksia, jos sisustaminen ei ole asiakkaan vahvin osaamisalue. Myyntistailauksella tai sisustussuunnitteluavulla voidaan tuoda esille tilan mahdollisuudet ja vahvuudet. Tyhjään, kenties lämmöt minimilleen säädettyyn ja vieläpä kaikuvaan tilaan voi asunnon ostajan olla toisinaan vaikea kuvitella itsensä asumassa. Käy katsomassa Maijan Maailman upeat myyntikohteet Ruotutiellä Espoon Kilossa. Asunnot puhkesivat täyteen loistoonsa myyntistailauksen avulla.

Tämän makuuhuoneen tilan hahmottaminen helpottui myyntistailauksella.

Asutun kodin myyntistailaus lähtee taas eri asetelmasta. Usein ongelmana ei ole tavaroiden vähyys vaan niiden runsaus. Yhtä vaikea kuin tyhjän tilan hahmottaminen on liian täyteen ahdetun asunnon mittasuhteiden hahmottaminen. Silloin asunnon raivaus on paikallaan. Karsinta on valttia. Tällaisissa tilanteissa myyjän oma panos on merkittävä. Kalusteiden sortteeraus käy helpoiten myyjän toimesta ja stailaajan ohjeiden mukaisesti. Toki sortteeraukseen saa myös apua ammattilaisilta ja kaupunki on ”täynnä” väliaikaisvarastoja, jonne tavarat voi viedä myynnin ajaksi, jos et raaski luopua tavaroistasi lopullisesti.

 

Harvoin minun kohteissani asunnon ongelma on ollut sotkuisuus, asiakas on ymmärtänyt siistiä paikat ennen myynnin aloitusta. Tähänkin saa tarvittaessa apua, jos oma aika tai omat voimat eivät riitä siivoamiseen. On sanomattakin selvää, että siisti ja raikas asunto myy paremmin kuin tunkkainen ja sottainen. Yhden käytännön vinkin voisin kuitenkin kohdistaa moneen myyjään ja se on jääkaapin siivous, joka monelta jää tekemättä. Myyntiesittelyssä ostajaehdokkaat haluavat kurkata jääkaappiin, etenkin, jos se on haluttu tuoda esiin laatulaitteena. Jos avatessa kaapista kävelee sotkut vastaan ja ilmoille lemahtaa vanhentuneen juuston tuoksu, on varmaa, ettei mielikuva ainakaan vauhdita kauppaa.

Vanhoilla ovenkahvoilla ja peiliovilla saattaa olla merkitystä asuntokaupoista päätettäessä. Ehkeivät ne yksin ratkaise kauppaa, mutta saattavat ratkaista ostopäätöksen tekemisen.

Liian erikoinen sisustus saattaa olla jollei nyt este, niin ainakin myyntiä hidastava tekijä. Pitkä myyntiaika ei myöskään toimi myyntihintaa korottavana tekijänä, usein päinvastoin. Jos makusi on todella poikkeava valtaväestöön nähden, niin tyylin neutralisointi saattaa olla paikoillaan, mikäli haluat saada asunnostasi parhaan mahdollisen myyntihinnan. Omaan asuntoon ja tyyliin ei siis kannata rakastua takertuvasti juuri siinä vaiheessa, jolloin haluaisit luopua asunnostasi. Toki vain yksi ostaja tarvitaan, mutta samalla maulla varustetun kanssaihmisen, jolla olisi vielä ostotarpeita ja ostovoimaa, löytämiseen voi mennä pitkään.

Tämä asunto ei kaivannut stailausta. Tyyli oli inspiroiva ja lasikatto säväytti monia.

Kaikkia asuntoja ei kuitenkaan tarvitse stailata, eikä ainakaan stailata kaikkia samaan tyyliin. On asuntoja, jotka ovat siistejä, ilmavia ja niiden tila on otettu käyttöön erinomaisesti. Niiden potentiaali saadaan esitettyä ostajille joko suoraan sellaisenaan tai hiukan avitettuna. Minä annan aina halukkaille asiakkailleni suullista sisustuskonsultointia asunnon mahdollisuuksien löytämiseksi juuri ostajan tarpeisiin sopivaksi. Useimmissa asunnoissa joudumme kuitenkin jotain karsimaan, esim. tiskipöydältä tavaraa. Vaikka joku asia näyttää kivalta reaalimaailmassa, niin saattaa olla, ettei tavaramäärä näytäkään enää yhtä kivalle kuvassa.

Keittiötarvikkeita voi olla pöydillä, mutta asiakkaan omille mieltymyksillä kannattaa jättää “tilaa” ihan konkreettisesti.

Asuntokuvaus on muuttunut viime vuosien aikana perinteisestä myyntikuvaamisesta enemmän sisustuskuvaamiseksi. Tuhruiset ja epätarkat kuvat ovat jäämässä historiaan. Hyvien kuvien voimaa ei voi liikaa korostaa. Kuvat eivät saa kuitenkaan vääristää tilaa, esimerkiksi tehden tilasta todellisuutta isomman näköistä. Hyvän välitystavan mukaan kuvien tulee vastata todellisuutta. Photoshoppaukseen ei ainakaan tule ryhtyä, vaikka joskus asiakas on sitä toivonutkin häivyttääkseen asunnon huonoja puolia. Kuvien tarkoituksena on tuoda stailaamalla saatu tai muuten asunnossa valmiina oleva potentiaali ostajan kotisohvalle niin tunnelmallisena ja kauniina kuin asunto itsessään on.

Tämä koti ei kaivannut stailausta, mutta kuvakulmat valitsimme Esikatselu.fi:n kuvaajan Petri Limmosen kanssa niin, että asunnon tunnelma saatiin välittymään jo kotisohvalle.
Ostopäätös tehdään toisinaan jo kotisohvalla ennen kuin ehditään edes näytölle..

Tiesitkö, että ostopäätös tehdään tutkimusten valossa jo kotisohvalla. No, toki paperiasiatkin pitää olla kunnossa: mm. taloyhtiön remonttihistoria pitää olla kirjattuna ja hinta tulee olla kohdillaan kysyntään nähden. Markkinat ratkaisevat myyntihinnan, ei myyjän haluama tai välittäjän arvio asunnon käyvästä hinnasta. Ja varmaa on, että ylihinnoittelulla voidaan tuhota markkinat ihan lopullisesti. On myös hyväksyttävä, ettei kaikkia asuntoja saada myytyä ostohintaan tai niin, että remonttihinnan saisi takaisin. Kaikkien kohteiden arvo ei säily, saati nouse, vaikka siihen meidät on viime vuosikymmenien aikana opetettu.

Jos tarvitset myyntiapua, ole yhteydessä minuun. Minä todella välitän asumisestasi!

Maijan Maailma LKV

VT, LKV, sisustussuunnittelija Maija Lukkari-Nyman

Mariankatu 15

00170 Helsinki