Minulla on viime aikoina ollut kiire. Töitä on riittänyt. Tämähän on toki luksusongelma sinällään, vaikka pitkiä aikoja ei näin paljon haluaisi töitä tehdäkään. Kiireiden johdosta olen pikkuhiljaa kehittymässä nettikauppojen asiakkaaksi.
*kaupallinen yhteistyö
Tilauksia en kuitenkaan aina tee netin kautta, jos tuote vain suinkin on ostettavissa suoraan myymälästä. Inspiraatiota ammennan kuitenkin alkuun putiikkien nettikaupoista.
En siis enää lähde päättömästi ”metsästämään” vaatteita, vaan haen virikkeitä läppärin välityksellä, ja kun löydän sopivan tuotteen, lähden kohti fyysistä myymälää, jos se on mahdollista.
Miksi? Lähinnä siksi, että haluan kokea ja kosketella vaatetta ihan fyysisesti. Toki nettikaupasta voi tilata ja katua ostopäätöstä (vastaamalla postituskuluista itse ja toisinaan myös ilman lähetys- ja palautuskustannuksia) palauttamalla tuotteen, jos vaate ei ollutkaan mieleinen. Mutta lähtökohtaisesti olen ollut hiukan laiska selvittämään, kuinka palautus tulikaan tehdä, palautuiko rahat tilille jne. No, kaiken tämänkin olen kuitenkin pikkuhiljaa oppinut! Taitamattomuus nettikaupoissa on heikkouteni, muttei este toimimiselle.
Minulle on tullut myös eettisiä näkemyksiä ostamisen suhteen. Haluan tukea kotimaisia toimijoita. En tarkoita ainoastaan kotimaisia valmistajia. Yhä useampi kotikaupunkini kivijalkaliikkeistä on joutunut lopettamaan toimintansa. Asiakkaita ei ole ollut riittävästi. Minun toimintaani ohjaa vastuullisen kuluttamisen lisäksi sosiaalinen ja taloudellinen eettisyys, haluan tukea lähiyrittäjiä. Suosin mieluummin kotimaista yrittäjää kuin monikansallista ulkomaista toimijaa. Kuluttajien kysyntä määrää myös tarjonnan. Jos kysyntää on riittävästi, lähimyymälän valikoima laajenee.
Uusin hankintani on Dots-myymälästä hankitut Second Femalen rennot, mutta siistit kukalliset Florali-housut ja saman sarjan jakku. Alle sopii Oui-merkkinen ohut paita, jonka voi kiristysnauhalla sitoa mukavasti vyötärölle. Asun kanssa voi pukea rennosti Acnen paksupohjaiset lenkkarit tai pistokkaat, koroilla tai ilman.
Pyrin siis ostamaan harkiten laadukkaista ja kestävistä materiaaleista valmistettuja vastuullisten valmistajien tuotteita suosien kotimaisia yrittäjiä. Lisäksi huollan vaatteitani hyvin, sen avulla niiden elinkaari pitenee. Ja kaiken lisäksi hyvä asiakaspalvelu on avainsana, ostokokemuksen on oltava miellyttävä. Minä todella osaan arvostaa hyvää palvelua. Sellainen palvelu ja vähän päälle on Dotsissa.
Tehty yhteistyössä Dots Storen kanssa.
Dots Helsinki
Fredrikinkatu 30
00100 HELSINKI
puh. 050 439 3597
dots@dots.fi
Aukioloajat:
Ma – Pe 10 – 18, La 10 – 16
www.dots.fi
Dots Turku
Linnankatu 9 – 11
20100 TURKU
puh. 050 345 3660
dotsturku@dots.fi
Aukioloajat:
Ma – Pe 10 – 18, La 10 – 16
Kuvat: Amr Gao