Kyky puhua ja esiintyä sujuvasti on yksi nykypäivän arvostetuimpia taitoja. Lähes ammatissa kuin ammatissa ja usein myös yksityiselämässämme kohtaamme tilanteita, joissa meidän on esiinnyttävä – edustettava itseämme.

Joillain esiintymispelko rajoittaa sosiaalisiin tilanteisiin hakeutumisessa, toiset kokevat esiintymisen niin kiusalliseksi ja vaikeaksi, että pelkäävät sen aiheuttavan esteitä edetä uralla.

Lavakauhukin on tuttu ilmiönä. Itse en ole koskaan siitä kärsinyt, vaikka perhosia vatsassa olisikin juuri hetkeä ennen esiintymistä. Mahtaako musiikkiluokkien läpikäyminen auttanut asiassa. Esiintymistä oli paljon, veikö harjoittelu siis kärjen esiintymispelosta?

Välillä lavoilla näkee myös hysteerisiä ja kikattelevia esiintyjiä. Nauru on varmasti reaktiona hyvin lähellä itkua – hysteria on kenties esiintymispelkoa. Mutta voiko esiintymispelosta päästä eroon? Auttaako toistojen määrä vai joku muu tekniikka? Mitä tähän vastaa Peter Nyman (tunnetaan kotona myös nimellä Pappsen ja Petsku)?

Hahmo Maija

Peter:

Esiintyminen on tosiaankin tekniikka- ja treenilaji. Mitä enemmän sitä tekee, sitä helpommaksi se muuttuu. Mukavuusalue ikään kuin venyy. Ja jos vielä esiintymisen tekniikkaakin ottaa haltuun, esiintyminen ja se, miten sen kokee, muuttuu entistä varmemmaksi – ja mukavammaksi.

Esiintymispelon hallitseminen nojaa kahteen osa-alueeseen, tekniikkaan ja asenteeseen. Kaikenlaisia hyödyllisiä kikkoja löytyy monia. Brittien legendaarinen pääministeri Winston Churchill kuulemma pyrki hallitsemaan hermojaan siten, että kuvitteli koko yleisön alastomaksi. Tarina ei kerro, kuinka hyvin tämä tekniikka toimi.

Tehokkaampaa saattaa olla se, että hallitsee hyvin sisällön, jonka yleisölle haluaa välittää ja, että pyrkii kaikin tavoin keskittymään pelkästään olennaiseen eli omaan esitykseensä. Mieli on vaarallinen asia, se lähtee helposti harhailemaan, ja vieläpä niihin kaikkein pahimpiin paikkoihin, ellei siitä pidä tiukasti kiinni. Kannattaa harjoitella keskittymään pelkästään tehtäväänsä ja sanoa heti stop ajatukselle, joka uhkaa viedä mieltä kohti vaarojen karikkoa.

Mindfulness ja vastaavanlainen meditaatiohan opettavat juuri läsnäoloa, siis sitä, että esimerkiksi henkilö keskittyy pelkästään vallitsevaan hetkeen ja todellisuuteen. Siihen siis ei pitäisi liittyä ajatusta siitä, mitä yleisössä istuvat Kake ja Lissu ajattelevat minusta juuri nyt, että pitävätköhän he minua ihan typeränä. Mehän pelkäämme ennen kaikkea häpeää. Mutta tämänlainen ajatus on eräänlaista heijastusta todellisuudesta, ei siis sitä, mikä esiintyjän vallitseva, konkreettinen, todellisuus on. Siihenhän liittyy pelkästään esiintyjä ja hänen oma suorituksensa lavalla, eivät muiden mahdolliset arvostelut. Niistähän me emme siinä tilanteessa oikeasti tiedä mitään.

hyvinvointi

Yhtä hyvin voisi mieli karkailla seuraavan viikon tiukkaan palaveriin, joka ei myöskään siinä hetkessä ole fyysistä todellisuutta, vaan pelkkää heijastumaa siitä. Joten siihen siis ei kannata esiintymistilanteessa tuhlata paukkuja. Tulevan palaverin pohdiskelulle ja työstämiselle löytyy ihan oma paikkansa ja aikansa. Myös Kaken ja Lissun tykkäämisiä tai tykkäämättömyyksiä voi pohtia toisena hetkenä, ei esiintyessä. Ammattiurheilija, vaikkapa korkeushyppääjä, ei hypätessään pohdi, mitä joku yleisössä nyt ajattelee hänen suorituksestaan. Ammattimies tai -nainen keskittyy pelkästään omaan suoritukseensa, eikä annan muiden juttujen häiritä. Tai kuten vanha kansa maalla tietää, kunnon kyntömies ei sivuilleen vilkuile!

Tämä kaikkihan on tietty helpommin sanottu kuin tehty, mutta jo se, että tiedostaa sen, mitä voisi tehdä, auttaa esiintyjää pääsemään eteenpäin hermojensa hallinnassa.

Yksi huikean mielenkiintoinen kikka on Harvardin yliopistossakin tutkittu niin sanottu power posing eli voimaposeeraus. Se lähtee siitä, että henkilö parin minuutin ajan ennen esiintymistään yleisön edessä, mieluiten ehkä piilossa, esimerkiksi vessassa, tekee fyysisiä voittajan elkeitä. Tiedättehän miltä satasen voittanut juoksija näyttää maaliin tullessaan? Molemmat kädet ovat uhmakkaasti ja riemukkaasti pystyssä, aivan kuten nokkakin.

Tai itsensä oikein mahtavaksi tunteva? Hän seisoo kädet lonkalla ja jalat leveällä. Leuka osoittaa suoraan eteenpäin, koska voimissaan oleva uskaltaa paljastaa kurkkunsa vastaantulijalle, ”anna tulla vain, en pelkää mitään!”. Tutkimuksissa pystyttiin osoittamaan, että parin minuutin power posing ennen esiintymistä tekee esiintyjästä voimakkaamman. Harjoitus nostaa muun muassa voimahormoni testosteronin tasoa ja vastaavasti laskee stressihormoni kortisolia. Eli näin voimme huijata kehoamme ja mieltämme. Kokeilkaapa!

Peter Nyman

Peter Nyman

Peter Nyman

on kokenut ja karismaattinen yritystapahtumien juontaja ja business-seminaarien moderaattori. Hän on journalisti, uutisankkuri ja viestintäammattilainen, joka myös valmentaa kolmella kielellä. Peter on jo vuosia tehnyt viestintävalmennuksia yritysten johto- ja avainhenkilöille, mutta puhuu viestinnästä myös suuremmille yleisöille.

Vaikkei kokisikaan itseään synnynnäiseksi esiintyjäksi, niin viestinnän ja vuorovaikutuksen taitajiksi voivat kaikki oppia. Olet sitten tiimipalaverissa, kokouksessa, seminaarissa puhumassa tai toimittajan tentissä, kyse on aina kommunikaatiosta ja kyvystä kommunikoida. Toimittaja- ja viestintäkoulutuksen saanut Peter on valmentajana osaava ja innostava ja uskoo aktiiviseen vuorovaikutukseen.

Mikäli yrityksesi tai sinä tarvitsette apua, koulutusta tai sparrausta Peterin vahvuusalueiden ympäriltä, voit tiedustella hänen valmennuksiaan peter.nyman@nymanccc.fi

Kun tilaat valmennuksen toukokuun aikana, saat 10 % alennuksen koodilla Maijan Maailma.