Tukholmaan tyylillä, Viking Gracen kyydillä

Kauniina ja tyynenä, jo pimentyneenä syysiltana, risteilyalus Viking Grace lipuu Turun satamasta mukanaan innokas joukko kiinalaisia risteilyvieraita, suomalaisia ja ruotsalaisia mies- ja naisporukoita (menossa Tanssiristeilylle?) sekä Maijan Maailman valokuvaaja Riitta ja viiniasiantuntija Marko.

Kaikkien tarkoituksena on nauttia illasta ja yöstä Vikingin ylpeydellä, Itämeren Helmellä. Maijan Maailman Suureen Viking Tutkimusretkeen varattu aika on harmillisen lyhyt, pariskunta jättää laivan lopullisesti jo kukonlaulun aikaan Tukholmassa. Grace on näet ennenkaikkea risteilijä: monet palvelut kuten spaosasto avaa ovensa vasta aamulla takaisin Turkuun palaavien risteilyvieraiden iloksi. Grace siis käy vain kirjaimellisesti kääntymässä Tukholmassa, alus suuntaa samaa pittoreskiä saaristoreittiä takaisin jo klo 7.45. Riitta jatkaa:

“Pöytävarauksemme a la Carte-ravintola Oscar’sissa on klo 20.50, välittömästi laivan lähdettyä,  joten hytin tarkempi tutkiminen sai jäädä myöhemmäksi. Marko hävisi samantien samppanjabaariin, hyvänä tekosyynään haastattelusessio Gracen viinivalikoimat hyvin tuntevan Tytin kanssa. Tietoa kerätään mm. mukaan ostettavien viinien ja samppanjoiden hinta-laatusuhteesta (todistusaineistoa haastattelusta saa pian Markon Viinin Juurilla -blogista). Minä sen sijaan harmittelen syysillan pimeyttä. Voin vain kuvitella, miten upeat kuvausmaisemat laivan ulkopuolella levittäytyvät – Ruissalon pitsihuvilat ja Turun saariston herkkä kauneus. Mutta asiaan:

_mg_3450
kuva: Dsign Vertti Kivi Oy

Loisteliaan ravintolamaailman suunnitellut Vertti Kivi kertoo Maijan Maailmalle : “Gracen ylimpään kerrokseen sisustetusta a la carte -ravintolasta hiottiin Itämeren timantti. Ravintolakokemus alkaa jo  ravintolan etuosaan rakennetusta “viinikellarista”, josta jatketaan drinkille samppanjabaariin ja edelleen flyygelinsoitolla silattuun ruokasaliin. Ravintolasalin skandinaavisen vaaleassa sisustuksessa on monia timanttiin viittaavia yksityiskohtia, mutta päähuomion vie jalokivestä innoituksensa saanut katto. Oli hauskaa, että sen tuottamisen haasteellisuudesta huolimatta löysimme sillekin kotimaisen loistotekijän Huuhkan, Suomen Turusta.”

Myötäilen Verttiä. Ravintola baareineen on hillitty, sävymaailmaltaan suorastaan hienostunut. Myös menu on mielenkiintoinen ja viinilista laaja. Myöhäisen ruokailuajankohdan vuoksi päädymme pelkkiin pääruokiin ja jaettuun jälkkäriin. Tarjoilijamme Laila opastaa meitä viinivalinnoissa ja kaikki sujuu kuin tanssi.

Turskaa quinoapedillä.

Aikaisen Tukholmaan rantautumisen takia (please ei, herätys klo 5.30) emme siirry ruokailun jälkeen riekkumaan baariin vaan suuntaamme kiltisti hyttiimme.

Minua viehättävät erityisesti Premium -hyttimme suuret näköalaikkunat (ok, vaikka niistä ei näe kuin pimeyttä, niin kuitenkin…), tasokkaat tekstiilit, hyvä sänky ja ennenkaikkea hiljaisuus. Koska sitä Grace on. Hiljainen. Laivan koneet kuuluvat vain vaimeasti hytteihin, kokemus on todella rauhoittava ja hyvin “hotellimainen”.

Hyttimme iltavalossa.

Aamukolea Tukholma tervehtii meitä, auringonnousukin  kajastaa saapuessamme. Juuri silloin olisin antanut melkolailla mitä vaan, jos olisin saanut jatkaa risteilyä ja heittäytyä takaisin punkkaamme suunnittelemaan shoppailua (Victoria’s Secret!) ja odottelemaan spaosaston aukeamista (Lumihuone, Yrttisauna, Total Body Renewal -hoito – Yes please!). Ensi kerralla, toivottavasti ensi kesänä, otamme uudesta risteilystä irti sen, mikä kuuluukin ottaa. Eli kaiken!”

Maijan P.S.

Täytyy tunnustaa, että olemme käyneet vain kerran risteilyllä lasten kanssa. Pitää toivoa, että ehdimme ensi kesänä Peterin ja lasten kanssa kesäristeilylle. Minä olisin ainoa matkustaja (jos unohdetaan ne, jotka eivät ole päässeet vielä edes nukkumaan tuohon mennessä), jota aamun aikainen saapumisajankohta Tukholmaan ei haittaisi lainkaan. Lisäksi kesäiltoina suurista ikkunoista näkisi ihailla myös saariston kauneutta.

Baarien ja kahviloiden värimaailma on hillitty. Keltainen antaa raikkautta. Hiljaisuus johtuu kuvausajankohdasta: klo 6 aamulla.
Kauniita yksityiskohtia yleisissä tiloissa.
Erikoisia valaisinideoita.
Minä ja Morrison. Baaritunnelmaa.