Elämän viisastama ihminen valitsee automaattisesti laatua, olipa kyse ruoasta, seurasta tai viihteestä. Hän ei ruoki itseään vaan ravitsee kehonsa, mielensä ja sielunsa.

Kokemus on opettanut, mikä sopii omalle vatsalle ja mikä pitää iloisella mielellä. Viisaus on tuonut sekä malttia että intoa nauttia elämästä. Nauru on herkässä. Sellainen ihminen voi olla nuori tai vanha.

Ikä, oppiarvo, sukupuoli tai tuloluokka eivät tunnetusti riitä määrittelemään valintojamme. Moni lapsi osaa valita terveemmin kuin isovanhempansa. Olennainen kriteeri on tiedostamisen taso ja se, kuinka paljon tykkää itsestään. Kun on tietoinen omasta ainutkertaisuudestaan ja arvokkuudestaan, haluaa elää ja syödä hyvin. On luonnollista suoda itselleen parasta mahdollista. Kun tiedostaa, mitä erilaiset valinnat saavat aikaan itsessä, on helpompi valita seuraavalla kerralla. Ei se ole sen kummempaa. Jos ravinnon valitseminen olisi vaikeaa, olisimme kuolleet sukupuuttoon jo aikaa sitten myrkkysieniä popsiessamme.

hyva%cc%88_zoom

Pirkko kokkaa. Kuvaaja Emilia Raunio.

Unelmoidaan hetki. Kuvittele itsesi nautinnollisen illallisen ääreen. – Millaista ruokaa ja juomaa valitset? Miltä pääruoka tuoksuu, entä jälkiruoka, kenties espresso? Nautitko aterian kotona vai ravintolassa? Onko pöydässä muita? Millaisia ääniä kuulet syödessäsi? Mitä sinulla on päälläsi? Onko pöydässä kynttilä tai jotain muuta tunnelmaa kohottavaa? Miltä sinusta tuntuu? Mitä tapahtuu aterian jälkeen?

IMG_2410

Vastausten pohtiminen vie automaattisesti mielikuvitusmatkalle, kuin illallinen olisi totta. Mielikuvittelu taas saa asioita tapahtumaan. – Koska voisit toteuttaa tämän unelmasi?

Moni sanoo, ettei ehdi syödä työpäivän aikana eikä jaksa miettiä syömisiä illalla. Totuus on, että säännöllinen ruokailu antaa energiaa ja lisää keskittymiskykyä. Samassa ajassa saa aikaan enemmän, koska aivot toimivat kirkkaasti. Ravitseva ruoka auttaa myös nukkumaan paremmin. Rauhallinen ruokahetki laskee stressihormonien tasoa, jolloin hyvänolon hormonit pääsevät virtaamaan tilalle. Hyvät hormonit taas lisäävät motivaatiota, toimintakykyä ja fokusta. Menestyvän visionäärin veressä virtaa dopamiini, ei kortisoli. Stressaamalla ei saa aikaan mitään hyvää, kysy vaikka lapsilta.

Rytmi rauhoittaa kotona ja työpaikalla. Yksi hötkyilee enemmän kuin toinen, mutta kaikki voivat kehittää taitoa rauhoittua hulinan keskellä. Valinta kerrallaan oppii tuntemaan paremmin itseään ja omaa vatsaansa. Valinta kerrallaan havaitsee, mikä tekee pirteämmäksi tai mikä lamaannuttaa. Viisaus lisääntyy huomaamatta.

keittiossa

 

Lukijabonus:

Oivalla uutta itsestäsi

Maijan Maailman lukijoille vuoden 2016 loppuun asti tai niin kauan kuin vapaita aikoja riittää.

Henkilökohtainen 45 minuutin hyvinvointitapaaminen etänä. Puhumme ruoasta ja hyvinvoinnista sen mukaan, mikä sinulle on ajankohtaista.

Hinta 30 € (normaalisti 50 €, sis. alv 24%). Välineenä esim. Skype tai FaceTime. Mainitse ”Maijan Maailma”, kun otat yhteyttä: pirkko@eatbenow.com

Kirjoittaja on Pirkko Tavaila

Hän on kirjoittaja ja hyvinvointivalmentaja. Pirkon haaveena on tehdä yhä enemmän työyhteisöjen valmennusta. Vaikuttavin lopputulos saavutetaan silloin, kun hyvinvointivalmennus aloitetaan ylimmästä johdosta ja sen jälkeen edetään tiimeihin. Vapautuvien voimavarojen määrä on huikea! Työnilo ja ylpeys omasta työpanoksesta lisääntyy. Itsevarmuus kasvaa ja työkaverit tuntuvat entistä fiksummilta.

www.eatbenow.com

hyvinvointi.typo