Me saimme poliisilta huomautuksen. Olimme ajaneet 86 km/tunti-vauhdilla tienpätkässä, jossa nopeusrajoitus on 80. Onneksi ylitys oli vain tuon verran, sillä ajamamme tie 51 on jokseenkin rasittava.
Suuri huomio kun menee pelkästään nopeusrajoitteiden seuraamiseen, vaikka huomion voisi kohdistaa esim. peuroihin, jotka tuon tuosta loikkivat tielle. Te, jotka ette tunne tietä, tiedoksenne, nopeusrajoitteet vaihtuvat jatkuvasti 60, 80 ja 100 välillä ja väliin tulee lisäksi tietöitä, jolloin nopeus täytyy pitää viidessäkympissä.
Väärinhän tuo ajamamme ylinopeus on, se on selvää, mutta… aika herkässä huomautus nykyään on. Olen lukenut, että poliisi on tiukentanut otettaan saadakseen hurjastelijat kuriin. Meidän tapauksessamme 7,5 prosentin ylityksellä napsahti huomautus. Taisimme olla onnekkaita, kun selvisimme sakoitta.
Mutta kuinka tarkasti tuota tiettyä tasalukua voi oikeasti pitää autossaan, jos auton varusteisiin ei kuuluu cruise control, ja kuinka tarkasti analogisesta mittarista näkee nopeuden, jos ei omista digitaalista nopeudennäyttöä? Kaikkien autoista näitä ominaisuuksia ei löydy. Toisaalta, edes vakionopeuden säädin ei toimi parhaimmillaan ainakaan silloin, kun nopeudet vaihtelevat jatkuvasti.
Pointtini ei ole julistaa, että olisin pahoittanut mieleni huomautuksesta, vaan olen mietteissäni siitä, voisiko tällainen näin tarkka nopeuden syynääminen ennemminkin vaarantaa turvallisuutta liikenteessä? Kuinka vaikeaa onkaan pitää nopeutta tarkalleen 50 km/tunnissa, etenkin pelossa, että 53,75 km/tunnissa (samassa suhteessa kuin meidän ajonopeuden ylitys) tuo huomautuksen ja vähäisempikin ylitys mahdollisesti sakot. Miten onnistuu tasainen 42 km/h-nopeuden ylläpito 40 nopeusrajoitusalueella? Se on helppoa, jos ei ole liikennettä tai muuta huomioitavaa, mutta menee kyllä mittarin tarkkailuksi riskillä, ettei enää huomioi tai ennakoi jalkakäytävällä leikkiviä lapsia. Aiheuttaako poliisin kiristynyt ote sen, että keskitytään enemmän mittarin tarkkoihin lukemiin kuin liikenteeseen? Alinopeuttakaan ei sovi ajaa, sillä sekin aiheuttaa liikennevaaran ja ruuhkia.
Ymmärrän, että ylinopeus aiheuttaa vaaraa liikenteessä, mutta niin aiheuttaa mittarin hysteerinen seuraaminenkin. Pitäisikö siis nopeusrajoituksia suosiolla laskea ja antaa lupa ylittää tarvittaessa tuolla 10 prosentilla, jos se tekee liikennekäyttäytymisestä sujuvampaa ja turvallisempaa?
Huomautan myös, että en koskaan aja tietoisesti ylinopeutta ja ymmärrän, että nopeusrajoitteet on asetettu syystä. Minulle on kertynyt jo paljon kilsoja lähes kolmenkymmenen vuoden kestäneellä ajotaipaleellani, eikä muuten yllä olevan kuvan päähenkilöistä kumpikaan ole saanut ylinopeussakkoja kuin kerran aiemmin samaisella tiellä, samassa paikassa, saman päivän aikana, kun ajoimme mökiltä kotiin muutaman minuutin välimatkaerolla.